Un Certificat ISO 9001 presupune cerintele generale pentru dezvoltare, implementare, actualizare si imbunatatire a sistemelor de management al calitatii, in scopul de a satisface si indeplini cerintele clientilor sau a partenerilor/investitorilor viitori. Standardul ISO 9001 poate fi solicitat de catre orice companie care doreste sa imbunatateasca functionalitatea domeniului de desfasurare, indiferent de marimea sau domeniul de activitate si este cel mai utilizat si solicitat standard de management la nivel mondial, cat si intern.
Cu ajutorul unui certificat ISO 9001, o companie se indreapta spre directia calitatii – se evalueaza masura in care compania( organizatia, institutia) are competenta necesara sa indeplineasca satisfacator cerintele celor interesati de produsele/serviciile ei si se confirma prezenta unor inregistrari in acest sens. Evaluarea se realizeaza urmarind cerintele standardelor referitoare la managementul calitatii.
Avantajele unui Certificat ISO 9001
- Credibilitatea companiei si increderea pe care o ofera clientului. Produsul/serviciul furnizat este in conformitate cu specificatiile stabilite si cerintele legale de reglementare;
- Activitate eficienta si cresterea productivitatii prin imbunatatirea proceselor de desfasurare;
- Crearea unui avantaj competitiv si atragerea de noi clienti, parteneri si investitori pe pietele de dezvoltare la nivel international;
- Optimizarea performantei rezultatelor companiei cu resursele necesare pentru a mentine competitivitatea la nivel global;
- Imbunatatirea calitatii, serviciilor si a tehnologiei;
- Reducerea semnificativa a costurilor companiei;
- Acceptarea pe liste de furnizori care de cele mai multe ori cer ca companiile partenere sa fie certificate ISO 9001;
- Motivarea angajatilor;
De ce este benefic un Certificat ISO 9001 pentru o companie, organizatie, institutie?
Daca o companie/organizatie/institutie cunoscuta pe piata in care activeaza, se afla pe o piata slab sau mediu concurentiala, Certificarea ISO 9001 reprezinta o forma prin care compania isi poate confirma prestatii efectuate ca fiind pozitive. In acest caz, certificarea nu reprezinta o cerinta obligatorie pentru a se mentine pe piata sau pentru a prospera.
Insa, pentru o companie/organizatie/instituitie care se afla pe o piata puternic concurentiala, obtinerea unui Certificat ISO 9001 poate sa reprezinte o cerinta obligatorie si sa devina unul dintre scopurile organizatiei. Pe o piata puternic concurentiala micile diferente sunt cele care vor determina succesul companiei. Certificarea ISO 9001 reprezinta o forma prin care o companie poate confirma bunele practici implementate in interiorul activitatii prestate si astfel, poate sa-si asigure dezvoltarea pe planul atragerii de clienti noi. Pe de alta parte, atunci cand vorbim despre o piata puternic concurentiala, certificarea ISO 9001 poate reprezenta si o forma de departajare de competitorii companiei.
Deasemenea, exista si cazuri in care certificarea ISO 9001 nu este impusa de piata, ci este solicitata de catre o entitate de reglementare superioara care are putere si autoritate legala asupra organizatiei sau companiei. In aceasta situatie, entitatea superioare urmareste sa se convinga ca organizatia care se certifica da suficienta incredere si credibilitate in raport cu activitatile prestate si ca aceasta este orientata catre client prin modul de lucru prin care se asigura atingerea obiectivelor propuse.
In concluzie, un Certificat ISO 9001, este necesar si extrem de util pentru a face fata cu brio pe o piata puternic concurentiala, aduce valoare in masura in care reprezinta o atestare legala a managementului practicat de o companie, inspira incredere clientilor/investitorilor pe partea calitatii domeniului de activitate al unei companii si atesta calitatea manageriala si procesul permanent al unei companii/organizatii.